Verneem alles over uw autoa

Hoe kan ik mijn bandenmaat vinden?

Op de flank van uw banden staat het merk, het profiel en de maat vermeld. Bijvoorbeeld : Michelin Primacy 205/55 R16 91V

  • Breedt: 205
  • Hooogte: 55
  • Diameter: 16
  • Laadindex: 91
  • Snelheidsindex: V

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Voordat het te laat is!

De wettelijke slijtage is 1,6 mm diepte van de sculptuur. U kunt dit controleren aan de hand van de slijtage-indicator.

Houd vooral in gedachten dat de remafstanden langer worden en het risico van aquaplaning toeneemt naarmate uw banden slijten.

Wacht dus niet te lang om uw banden te vervangen. Een band is een veiligheidsorgaan!

Waarom winterbanden monteren?

De winterbanden (nodig onder 7°c) bieden u dankzij hun sterke lamellisering en een rubbermengsel op basis van silicium een goede grip en een goede trekkracht in alle winteromstandigheden.

Waarom zomerbanden monteren?

De zomerbanden zullen u een betere stabiliteit, een beter geluidscomfort, een beter brandstofverbruik bieden zodra de temperaturen boven 7°c stijgen.

Waarom 4-seizoenbanden monteren?

Een 4-seizoenbanden is een compromis tussen een zomerband en een winterband. Ze maken het overbodig om van banden te veranderen, of om een bandenpack te monteren in de winter. Hoewel ze een goede compromis bieden, kan men niet zeggen dat ze EN uitzonderlijk zijn in de zomer EN uitzonderlijk in de winter. De fabrikanten blijven hun gamma's evenwel uitbreiden en investeren in onderzoek en ontwikkeling om hun prestaties te verbeteren, ongeacht het seizoen.

Waarom is de band belangrijk bij het remmen?

Uw 4 banden zijn het enige contactvlak met het wegvlak. Bij een geleidelijke remming, of een noodremming zullen alleen uw banden het commando op de weg overbrengen dat door uw remsysteem wordt doorgegeven. Het is dus zeer belangrijk om uw banden in goede staat te houden en op de juiste druk te houden.

Wat is de trekkracht van een voertuig?

Er bestaan 3 types vermogensoverbrenging van uw motor:

  • De trekkracht: deze rust vandaag de dag de meeste wagens uit en bestaat erin het motorvermogen over te brengen op de vooras van de wagen.
  • De voortstuwing: deze geniet de voorkeur van de Duitse constructeurs enbestaat erin om het vermogen afkomstig van de motor over te brengen via de achteras.
  • De integrale transmissie: deze wordt anders genoemd afhankelijk van de constructeurs en bestaat uit 4 aandrijfwielen.

Hoeveel kilometers kan ik afleggen met mijn banden?

Het is altijd zeer ingewikkeld om deze vraag met een cijfer te beantwoorden.

Er zijn veel factoren die een invloed kunnen hebben op het aantal kilometers dat uw banden kunnen afleggen:

  • Het gekozen bandenmerk.
  • De gekozen seizoenband.
  • Uw rijstijl.
  • Het parcourstype dat u aflegt.
  • De regio waar u woont.
  • Het type bitumebekleding van de wegen.
  • De toestand van uw schokdempers.

Wat is het verschil tussen de bandenmerken?

Iedere bandenfabrikant fabriceert zijn banden op basis van een nauwkeurig bestek.

Dit zal inwerken op diverse tegenstrijdige factoren zoals:

  • De duurzaamheid.
  • De grip.
  • De stabiliteit in rechte lijn.
  • De stabiliteit in bochten.
  • Het geluidsniveau.
  • De remming op een droog wegdek.
  • De remming op een nat wegdek.
  • De rolweerstand.
  • De demping

Wat is een laadindex?

De laadindex is de index van de maximale capaciteit die de band kan dragen zonder schade op te lopen.

De automobielconstructeurs definiëren tijdens het ontwerp, de tests en de homologaties voor elk van hun wagens de laadindex.

De eigenaar van de wagen moet deze minimale index dus respecteren.

Hij mag evenwel hogere laadindexen monteren.

Wat is een snelheidsindex?

De snelheidsindex van de band komt overeen met de maximale snelheidsindex die de band kan ondergaan voordat hij schade oploopt.

Net als de laadindex, wordt de snelheidsindex bepaald tijdens de homologatie van de wagen.

De eigenaar van de wagen moet deze minimale snelheidsindex dus respecteren. Het staat hem echter vrij hogere snelheidsindexen te monteren.

Hoe weet ik hoe breed mijn banden zijn?

De breedte van de banden is de 1e serie van 3 cijfers die de afmetingen van banden bepalen.

Deze breedte wordt uitgedrukt in millimeters.

De meting gebeurt van "flank tot flank".

De 205/55 R16 bijvoorbeeld heeft een loopbandbreedte van 205 millimeter.

Hoe weet ik welke hoogte van mijn banden hebben?

De hoogte van de banden is de tweede serie van 2 cijfers die de afmeting van banden bepalen .

Deze hoogte komt overeen met een percentage van de breedte van de band.

De 195/65 R15 heeft bijvoorbeeld een flankhoogte van 65% x 195 = 126,75 millimeter.

De flanken meten in dit voorbeeld dus 127 millimeter.

Wat is de banddiameter?

De velgdiameter is de 3e serie van de 2 cijfers die de bandafmeting bepalen.

De banddiameter wordt uitgedrukt in duim.

De 225/45 R17 91V heeft bijvoorbeeld een velgdiameter van 17 duim.

Om duim in centimeter om te rekenen, moet u met 2,54 vermenigvuldigen.

In ons voorbeeld is de velgafmeting dus 43,18 cm.

Hoe rekent men duim om in centimeters?

Om duim (inches) in centimeters te converten, moet men het aantal duim met 2,54 vermenigvuldigen.

Bijvoorbeeld, 18 duim = 45,72cm.

Zijn de banden voor elektrische wagens verschillend?

Hoewel de banden voor elektrische wagens niet verschillend zijn van die voor benzine- of dieselwagens, geldt als algemene regel dat ze een zeer geringe rolweerstand hebben.

Voor elektrische wagens raden we dus aan om goed op het Europese prestatielabel op de band te letten en de voorkeur te geven aan een band met een lage rolweerstand (A of B).

De autonomie van uw wagen zal dus beter zijn.

Voor de winterbanden zal de rolweerstand sterker zijn en zal het kilometeraantal voor ieder opladen dus lager zijn.

Wat is het Europese bandenlabel?

Het Europese bandenlabel is een verplichte etikettering voor alle nieuwe banden.

Het bevat 2 meetcriteria:

  • De rolweerstand (hoeveel energie zal de band nodig hebben om voort te bewegen).
  • Het remmen op een nat wegdek (hoeveel meter heb ik nodig voordat deze banden me stoppen op een nat wegdek).
  • De geluidsemissie van de banden (hoeveel decibel zenden de banden uit).

Wat is de rolweerstand?

De rolweerstand is een formule om de hoeveelheid energie uit te drukken die de band nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen.

Hoe lager de rolweerstand, hoe minder energie de wagen nodig heeft om voort te bewegen.

Wat is een decibel?

Een decibel is een maat om een geluidshoeveelheid uit te drukken.

Tijdens het rollen maakt de band een geluid dat wordt uitgedrukt in decibel.

Hoe zwakker het niveau, hoe stiller de band.

Wat is een remafstand?

Een band heeft een bepaalde inertie als hij vertraagt of stopt.

De wagen heeft dus een bepaalde afstand nodig om te stoppen.

Deze afstand wordt uitgedrukt in meter en varieert volgens de staat van de banden, de bekleding (droog, nat, besneeuwd...) en de snelheid.

Waarom is mijn remafstand op een nat wegdek langer dan op een droog wegdek?

Als de weg nat is, positioneert zich een waterfilm tussen het bitumen en de rolband van de band.

Dit vreemde element vermindert de hechting en verlengt de remafstand dus aanzienlijk.

Het is dus zeer belangrijk om uw remmen in goede staat te houden, op de juiste druk en om de de staat van de slijtage van de banden regelmatig te controleren om dit fenomeen niet te versterken.

Wat is aquaplaning?

Als de hoeveelheid water op het wegdek te groot wordt, kan de band het contact met het bitumen verliezen.

Hij is dus niet meer in contact met het wegdek.

De band bevindt zich dan op het water en heeft geen grip.

Als de band in beweging is, ontstaat een soort boegeffect voor de band dat de band belemmert om weer contact te maken met het wegdek.

Wanneer moet ik sneeuwkettingen gebruiken?

De sneeuwkettingen zijn in sommige delen van Europa een verplichte uitrusting gedurende bepaalde periodes van het jaar.

Hun gebruik is echter alleen nodig op sneeuw of ijs.

Het is zeer belangrijk dat men weet hoe men sneeuwkettingen moet monteren als dat nodig is.

Op Grip500 vindt u een grote keuze met beschrijvingen en de montagehulpen voor uw sneeuwkettingen.

Welke sneeuwkettingen kiezen?

De juiste sneeuwkettingen kiezen, is een must voor uw veiligheid.

  • Bepaal voor welke wagen u de sneeuwkettingen wilt gebruiken?
  • Welk gebruik zult u ervan maken?
  • Hoe vaak zult u deze gebruiken?
  • De gewenste montagesnelheid.
  • Of de ketting handmatig, halfautomatisch of automatisch moet worden gespannen.

Wat is het verschil tussen sneeuwkettingen en sneeuwmoffen?

De sneeuwmoffen zijn gemaakt voor een zeer occasioneel gebruik.

Ze zijn gemakkelijk en snel aan te brengen, maar zijn minder efficiënt dan de sneeuwkettingen.

De sneeuwkettingen nemen op hun beurt wat plaats in en vergen wat tijd om ze te monteren, maar ze bieden betere prestaties op sneeuw en ijs.

Zijn de sneeuwkettingen verplicht?

De sneeuwkettingen zijn gedurende bepaalde maanden van het jaar verplicht op de gereglementeerde wegen.

Wij raden aan om dus altijd een paar sneeuwkettingen in goede staat in de koffer van uw wagen te bewaren.

De sneeuwkettingen moeten aangepast zijn aan de maat van uw banden.

Wat is een 4-seizoenenband?

De 4-seizoenenband is een band die ontwikkeld is om het hoofd te bieden aan temperaturen boven en onder 7°C.

Hij biedt een echte technische en technologische compromis en maakt het mogelijk om in de winter een goede grip en motriciteit te behouden en biedt ook goede prestaties in de zomer (rijcomfort, remafstanden...).

De pretatie van de 4-seizoenenbanden is de laatste jaren sterk verbeterd!

We kunnen echter niet zeggen dat het om een zomerband of om een winterband gaat, maar het is een compromis tussen de 2.

Presteert een 4-seizoenenband beter dan een winterband?

Hoewel een 4-seizoenenband sterker is dan een winterband in de zomer en zijn lamelleering en rubbermengsel hem in staat stellen zich goed te gedragen op koude wegen, heeft hij niet hetzelfde prestatievermogen als een winterband op besneeuwde wegen.

Wij raden u aan om goed na te denken over uw gebruik voordat u een band kiest.

Presteert een winterband even goed als een 4-seizoenenband?

De winterband met zijn mengsel dat sterk verrijkt is met silicium, de lamellisering die 70x hoger is dan bij een zomerband zal een optimaal weggedrag hebben bij temperaturen onder 7°C of op besneeuwde wegen.

Zijn trekkracht, zijn motriciteit, zijn grip, de waterafvoer, de remafstanden zullen u toelaten de hele winter te rijden.

Presteert een 4-seizoenenband beter dan een zomerband?

Zodra de temperatuur onder 7°C is gedaald, zullen uw 4-seizoenenbanden u bekoren, zowel op natte als op droge wegen.

Uw remafstanden zullen korter zijn in vergleijking met een zomerband en uw motriciteit en de wegligging zullen eveneens beter zijn!

Kan men het hele jaar door met 4-seizoenenbanden rijden?

De 4-seizoenenband, zal u, zoals zijn naam zegt, in staat stellen een goede compromis te vinden tussen het beschikken over twee bandentreinen en zich niet zeker voelen in een periode van het jaar.

In nagenoeg alle situaties zal hij u een grote tevredenheid bieden.

Als u echter in een regelmatig benseeuwde zone woont, raden wij u aan om in de winter winterbanden te gebruiken.

Als u een grote rijder bent en u hecht veel belang aan het rijcomfort, het rijgeluid en de stabiliteit in bochten bij hoge snelheid, raden wij u aan om in de zomer een zomerband te gebruiken.

Kan men het hele jaar door met zomerbanden rijden?

Zodra de temperaturen lager zijn dan 7°C zal de zomerband aan prestatievermogen verliezen.

Er zijn twee belangrijke factoren die dit fenomeen verklaren:

  • De rubbermenging zal verharden en dus aan grip verliezen.
  • De zeer massieve rubberblokken en schaarse lamellen zullen niet meer voldoen zodra sneeuw verschijnt.

Zoals de spreekwijze zegt: "de zomerbanden zijn gemaakt voor de zomer. De winterbanden bieden zekerheid in de winter".

Kan men het hele jaar door met winterbanden rijden?

De winterband zal met zijn uitzonderlijke prestaties bij koude weer echter sneller slijten in de zomer:

  • SLIJTAGE: zijn rubbermenging zal snel slijten zodra de temperatuur boven 7°C stijgt.
  • REMMING: zijn remafstand is uitzonderlijk bij koud weer, maar zal ondermaats presteren met meerdere meters bij warm weer.
  • GELUID: door zijn sterke lamellisering is de winterband luidruchtiger dan een zomerband.
  • VERBRUIK: het brandstofverbruik met winterbanden is lichtjes hoger dan met zomerbanden.

Hebt u velgzakken?

Kom bij Grip500 alle producten voor uw auto bekijken tegen de beste prijzen.

Hoe moeten winterbanden worden bewaard?

U hebt net uw zomerbanden weer gemonteerd en vraagt zich af: "wat moet ik doen met mijn winterbanden?"

Grip500 raadt u aan deze liggend op te slaan, op een vrij donkere plaats en beschermd tegen de weersomstandigheden.

Als u geen plaats hebt, vraag dan of het montagestation in uw buurt deze dienst aanbiedt.

Hoe moeten zomerbanden worden bewaard?

De zomerbanden moeten tijdens het winterseizoen op een overdekte plaats worden bewaard, zonder teveel licht (geen UV-stralen).

Als u deze niet kunt stockeren, vraag dan aan onze bandenstations of zij de dienst opslag van banden aanbieden.

Hoe kies ik een velgpack?

Van velgen veranderen is een uitstekend middel om een stijlvol effect aan uw auto te geven, zonder van auto te veranderen!

Een velgenpack kiezen, is zeer eenvoudig:

  • Kijk naar de maat van uw banden (als u de standaardmaat verandert, controleer dan of de wijziging gehomologeerd is).
  • Raadpleeg uw velgafmeting
  • Kies de velgstijl die u het best bevalt.
  • Bestel uw pack velgen + banden op Grip500.
  • Ontvang uw velgen bij u thuis... u hoeft deze alleen nog te monteren (of te laten monteren door onze experts in het montagestation).

Kan ik de maat van mijn banden/velgen veranderen?

Van bandenmaat veranderen is mogelijk als u de volgende fasen naleeft:

  • Bekijk of u al dan niet van diameter wilt veranderen (als u van diameter verandert, moet u ook uw velgen veranderen).
  • Zie de transformatietabel ETRTO die op basis van uw oorspronkelijke bandenmaat alle equivalente gehomologeerde bandenmaten geeft.
  • Een nieuwe bandenmaat op Grip500 bestellen.

Wat is het verschil tussen een plaatvelg en een aluminium velg?

Het velgmateriaal is verschillend (plaatstaal of aluminium).

De aluminiumvelg is de laatste jaren sterk ontwikkeld.

Er werd veel aandacht besteed aan het design van de velg, wat uw auto een stijlvol effect geeft.

De velg in plaatstaal wordt historisch gezien sterk gewaardeerd in de winter (prijs en probleem van het zoutstrooien op de wegen) en verliest nu aan snelheid ten gevolge van de prijsdaling van de aluminiumvelgen en een betere materiaalkwaliteit dan 10 jaar geleden.

Verkoopt u de bouten met uw velgen?

Op Grip500 leveren wij bouten bij de aankoop van uw nieuwe velgen.

Zo vermijdt u nare verrassingen bij de ontvangst van uw nieuwe velgen en kunt u deze meteen op uw auto monteren!

Verkoopt u de bouten met uw volledige banden?

Zodra u uw volledige wielen vervangt, levert Grip500 u een nieuwe boutenset om te vermijden dat u uw wielen niet kunt monteren.

Zo kunt u meteen van uw banden profiteren zodra uw uw collo ontvangt.

Kan men zijn banden verzekeren?

Een verzekering voor banden nemen, is een investering die u meerdere jaren zult gebruiken.

Om die reden stelt Grip500 u een bandenverzekering voor die ervoor zorgt dat uw banden bij beschadiging, een lekke band, diefstal of vandalisme door de verzekeraar worden terugbetaald.

De afhandeling gebeurt snel ... net als de terugbetaling.

Wat is de bandenverzekering?

De bandenverzekering is de garantie dat u geen nare verrassingen met uw banden zult beleven.

Bij problemen neemt de verzekeraar de schade ten laste overeenkomstig het contract en de algemene verkoopvoorwaarden en vermijdt dat u last hebt van de stilstandtijd van uw wagen en ook nog eens in nieuwe banden moet herinvesteren.

Hoe weet ik hoe oud mijn banden zijn?

Op de flank van uw banden, na de DOT, ziet u een serie van 4 cijfers.

Deze 4 cijfers komen overeen met de week en het jaar van de fabricage van uw banden.

"0319" komt dus overeen met de derde week van het jaar 2019.

Wat is de DOT voor de banden?

De DOT betekent "Document of Transportation".

Het gaat om een serie letters en cijfers die verwijzen naar de rijvergunning.

Een band met een DOT op zijn flanken is toegelaten en gehomologeerd om op alle wegen ter wereld te rijden. Omgekeerd mag een band die geen DOT op zijn flanken heeft, niet op de weg bollen (bijv: circuitbanden).

De laatste serie van 4 cijfers komt overeen met de week en het fabricagejaar (bijv. 0519 is een band gefabriceerd in de 5e week van het jaar 2019).

We geven de DOT van banden aan als ze meer dan 36 maanden geleden gefabriceerd zijn. Die banden worden vaak goedkoper verkocht en bieden een goede opportuniteit.

Hoe werkt een bandenspanningscontroleventiel?

De bandenspanningscontroleventielen worden ook TPMS genoemd en zijn ventielen met een elektronisich systeem dat toelaat om de bandendruk te meten.

Deze druk is dan zichtbaar op het instrumentenbord van de wagen.

Zodra deze druk vermindert, raden wij u aan om te stoppen in een servicestation en uw banden terug op de juiste druk te brengen.

Moet men de druksensoren vevangen als men zijn banden vervangt?

De elektrische ventielen (ook druksensoren genoemd) hoeven bij de vervanging van uw banden niet te worden vervangen.

De montagepartner zal evenwel controleren dat de elementen van dit ventiel in goede staat verkeren om voortijdige slijtage of beschadiging te vermijden.

Wat is de TPMS?

De TPMS is de term die wordt gebruikt voor ventielen met een druksensor (ook elektronische ventielen genoemd).

Wat betekenen de 3 vlokken?

Alle voor de winter gehomologeerde banden hebben een specifieke flankmarkering die toelaat om hen te identificeren.

Dit pictogram wordt "3 sneeuwvlokken" genoemd en stelt een berg voor met binnenin een sneeuwvlok.

Als u banden hiervan zijn voorzien, kunt u overal rijden waar een winteruitrusting verplicht is.

Wat betekent M+S?

De markering M+S op de flank van uw banden staat voor de worden: Mud+Snow.

Dit betekent dat uw banden geschikt zijn om op modder en sneeuw te rijden.

Deze markering wordt vooral gebruikt op 4x4-banden en vooral op alle winterbanden of vier-seizoenenbanden.

Sinds enkele jaren gebruiken we in Europa echter ook M+S (op een winterband of een 4-seizoenenband), het pictogram van de sneeuwvlok, om aan te duiden dat een band naast M+S in de winter op sneeuw en in gladde omstandigheden kan rijden.

Wat is het loopvlak?

Het loopvlak van de band is het oppervlak in het midden van de band dat wordt afgebakend door de 2 bandflanken.

Dit loopvlak is het enige oppervlak dat in contact is met het wegdek.

Zijn zeer strategische functie zal dus zorgen voor de trekkracht, de snelheid, de stabiliteit en de richting van de band.

De diepte van zijn sculptuur moet minimaal 1,6 mm zijn.

Hoe meer de diepte van het loopvlak vermindert, hoe minder de band in staat zal zijn om het water te evacueren. De band zal dus snel last hebben van aquaplanage (ook aquaplanning genoemd).

Wat is de flank van de band?

De flanken van een band zijn de draagbanden die zich tussen de velg en het loopvlak bevinden.

De flanken hebben meerdere strategische functies:

  • De lading van de wagen dragen.
  • Het vermogen van de wagen overdragen.
  • De schokken op de weg opvangen.
  • Invloed uitoefenen op de rolweerstand van de band (net als het loopvlak).
  • Een flank kan niet worden gerepareerd op toerismewagens (toerismewagens, 4x4, SUV's...).
  • Zijn staat moet dus onberispelijk zijn om uw veiligheid te waarborgen.

Waarom zijn de winterbanden gelamelliseerd?

De lamellisering van een band is strategisch om:

  • De waterfilms tussen de weg en de band af te voeren.
  • De sneeuw op de weg te evacueren.
  • De remafstanden te verminderen.
  • De winterbanden hebben dus een sterkere lamellisering dan de zomerbanden.

Wat is silicium?

Silicium is een mineraal materiaal dat wordt toegevoegd aande rubbermenging van de band.

De moleculen variëren niet op basis van de temperatuurschommelingen en laten de banden toe om hun prestatievermogen te behouden, zelfs bij lage temperatuur.

Het natuurlijke of synthetische rubber verhardt niet (of minder) als silicium aanwezig is.

De band blijft dus soepel en kan blijven remmen, dempen en slipt niet.

Wat is het zwartsel van koolstof?

Het zwartsel van koolstof is een pigment dat de banden een uniforme kleur geeft. De band wordt dus zwart van kleur.

Zonder het zwartsel van koolstof, zou een band meerdere kleuren hebben en zou geen uniforme kleur hebben, wat het resultaat zou zijn van de menging van meer dan 70 grondstoffen die deel uitmaken van de bandsamenstelling.

Technisch is het niet complex om groene, witte, rode banden... te fabriceren.

Alle fabrikanten houden het echter bij de zwarte kleur, want een band die in contact komt met het wegdek, wordt zeer snel vuil.

Het zwart zorgt er dus voor dat men minder kleurschommelingen ziet.

Wat is een groene band?

Een groene band is een benaming die wordt gebruikt om een band met een lage rolweerstand te beschrijven.

Deze banden van de nieuwe generatie zijn banden die milieuvriendelijker zijn.

Ze verbruiken immers minder energie om een grotere afstand af te leggen.

Uw brandstofverbruik zal dus lager zijn en u maakt dus een gebaar naar de planeet toe en voor uw geldbeugel.

Waarom gaan mijn banden minder lang mee dan vroeger?

Er zijn veel factoren die de levensduur van banden beïnvloeden:

  • de verschillende bandenmerken hebben verschillende bestekken. Zo zal een band die werd ontwikkeld voor een goed weggedrag een lager kilometrage hebben dan een stenen wiel...
  • De staat van onderhoud van uw auto. Nieuwe schokdempers zullen de schokken op de wegen beter absorberen. De band zal dus minder compenseren met versleten schokdempers.
  • Winterbanden of 4-seizoenenbanden hebben een soepeldere rubbermenging en een grotere lamellisering dan zomerbanden. U legt dus minder kilometers af dan met zomerbanden.
  • De staat van de wegen, het wegdek en uw manier van rijden zijn eveneens factoren die de slijtage van uw banden beïnvloeden.

Kan ik banden met een hogere snelheidsindex monteren.

Volgens de zegswijze "wie het meest kan, kan het minst", hebt u het recht om een (of meerdere) snelheidsindex(en) op uw banden te monteren.

We raden echter aan om hetzelfde merk, profiel, dezelfde afmeting, laadindex en snelheidsindex op dezelfde as te behouden om een evenwichtig weggedrag te waarborgen en trillingen en andere ongemakken te vermijden.

Het is echter verboden om voorbanden met een lagere snelheidsindex te monteren. Uw banden kunnen dan voortijdig (en zelfs zeer snel) slijten en u kunt zo zelfs een klapband hebben tijdens het rijden.

Er bestaat een uitzondering voor winterbanden en 4-seizoenenbanden (M+S) op voorwaarde dat de maximale snelheid van de nieuwe snelheidsindex wordt gerespecteerd.

Kan ik banden met een lagere snelheidsindex monteren?

U kunt banden met een lagere snelheidsindex monteren op voorwaarde dat:

  • u controleert of de band op de flank voorzien is van een markering M+S.
  • Het nieuwe snelheidsmaximum respecteert.
  • Op uw instrumentenbord een label aanbrengt met deze nieuwe maximumsnelheid.

Kan ik een hogere laadindex monteren?

Banden met een hogere laadindex monteren, is altijd mogelijk.

Deze maakt het mogelijk om de maximale lading die uw as kan dragen te verhogen.

Wij raden echter aan om volgende elementen op dezelfde as te behouden:

  • Hetzelfde merk.
  • Hetzelfde profiel.
  • Dezelfde afmeting op de as.
  • Dezelfde laadindex en snelheidsindex om te vermijden dat het evenwicht van de wagen, de wegligging en dus het rijgedrag worden verstoord.

Kan ik een lagere laadindex monteren?

Het is strikt verboden om een band met een lagere laadindex dan de oorspronkelijke te monteren.

De automobielconstructeurs hebben bij het ontwerp van de wagen immers een maximale lading bepaald die de as kan dragen.

Het verlagen van deze laadindex komt dus neer op het nemen van grote risico's en is strikt verboden door de wegcode.

Wat is een RunFlat-band?

Een Run-Flat-band (of "die plat rijdt", of band "met zelfdragende flanken ", of "zerodruk") is een band met versterkte flanken die bij een lage druk het werk van het loopvlak zal compenseren.

U kunt dus tegen beperkte snelheid rijden gedurende een aantal kilometers zonder uw banden te beschadigen en zonder het risico van uw velgen te verliezen.

Alle wagens die standaard zijn uitgerust met RunFlat-banden zijn ook uitgerust met drukdetectiesystemen om u op het instrumentenbord te waarschuwen als uw banden beschadigd zijn.

U hebt dan tijd om naar uw garage of servicestation te gaan om vast te stellen waarom uw band druk verliest en kunt u uw banden weer in de correcte rijtoestand brengen.

Alle grote bandenfabrikanten hebben Runflat-banden in hun bandengamma. Ze gebruiken meerdere benamingen:

  • Michelin: ZP (nuldruk)
  • Goodyear: Runflat
  • Pirelli: Runflat
  • Bridgestone: RFT (Runflat)
  • Continental: SSR (Runflat)
  • Dunlop: Runflat
  • Hankook: Runflat

Wat is een SSR-band?

De benaming Continental SSR komt overeen met de RunFlat-band die werd ontwikkeld door het merk Continental.

Verschillen de banden van bestelwagens van de banden van personenwagens?

De banden van bedrijfswagens (ook banden van bestelwagens genoemd) zijn versterkte banden die een zwaardere last op de as kunnen dragen.

Deze banden hebben meerdere benamingen:

Wat is een gecoverde band?

Een gecoverde band is een band die een eerste leven heeft gehad en een tweede leven begint.

De versleten band op het loopvlak moet worden gecoverd, want deze voldoet niet meer voor alle functies en uw veiligheid is dus beperkt.

Het is voor deze band emt een nieuw loopvlak en gedeeltelijk herbewerkte flanken echter mogelijk nog talrijke kilometers af te leggen.

Hij gaat dus naar een specialist die uw banden zal coveren.

Een rechappeur is een industriële fabriek die de staat van banden en zijn karkas controleert en deze repareert door het versleten loopvlak en een deel van zijn flanken te vervangen door een nieuw loopvlak en nieuwe flanken.

Er bestaan meerdere grote merken die toerismebanden coveren: black star, insa turbo, heidenau.

Deze gerecyleerde band zal dus zijn tweede leven beginnen. U spaart het milieu, maar ook uw geldbeugel.

Zijn mijn banden RunFlat?

Om te weten of uw banden Runflat zijn, volstaat het de inscriptie te lezen op uw bandenvlanken en op uw technisch boekje.

Als uw wagen niet standaard met Runflat-banden is uitgerust, raden we u sterk af om bij het vervangen van uw banden Runflat-banden te monteren.

Uw chassis, uw velgen en uw volledige reitrein is dus niet ontworpen voor dit soort banden.

Heb ik het recht om mijn RunFlat-banden te vervangen door normale banden?

Wij raden u aan om bij het oorspronkelijke bandtype te blijven.

Als uw wagen dus standaard met Runflat-banden is uitgerust, raden wij u aan deze te behouden bij het vervangen van uw Runflat-banden.

Als u om bepaalde redenen echter uw Runflat-banden niet opnieuw wilt monteren, bent u verplicht om over een noodoplossing te beschikken in uw wagen van het type:

  • Plat wiel.
  • Mini-compressor.
  • Pomp voor het oppompen van lekke banden.

Waarom verliezen banden druk?

De banden hebben een natuurlijk drukverlies dat te maken heeft met:

  • de veranderingen van temperatuur en de temperatuurschommelingen.
  • de luchtmoleculen die via het ventiel of de hermetische zones passeren.
  • een veroudering van de materialen.

U moet de druk van uw banden dus regelmatig controleren om deze in goede staat te houden en veilig te kunnen rijden.

Waarom zijn de banden zwart?

De banden zijn zwart van bij hun ontwerp, want de bandenfabrikanten voegen onder de talrijke ingrediënten een molecule toe die zwartsel van koolstof wordt genoemd.

Het is de aanwezigheid van dit zwartsel dat een uniforme kleur aan de band geeft.

Technisch gezien zou het eenvoudiger zijn om rode, groene, witte of blauwe banden te fabriceren.

Welke taken vervult de band?

De band vervult een bepaalt aantal taken en heeft bepaalde verantwoordelijkheden;

  • De band draagt de lading. De wagens hebben ladingen van honderden kilo's en zelfs meerdere tonnen... En ze hebben maar 4 banden om deze last te dragen.
  • De band heeft energie door. Doordat de band het enige orgaan is dat contact maakt met het wegdek, wordt het vermogen dat afkomstig is van de motor doorgegeven via 2 of 4 banden afhankelijk van de motriciteit van uw wagen.
  • De band remt en vertraagt de wagen. Als u remt of vertraagt, zullen uw banden de actie op de weg doorgeven om uw snelheid op het wegdek te verminderen.
  • De band vangt de schokken op. Net zoals schokdempers vangen uw banden de onregelmatigheden in de weg op, ongeacht of het om steenslag of "uitholling" gaat.
  • De band geeft de richting van uw wagen aan. Als u naar links of rechts draait, verandert de band van richting en beïnvloedt uw traject.

Waarom heeft de staat van mijn schokdempers een invloed op de slijtage van mijn banden?

Als u uw schokdempers in goede staat houdt, bevordert dit uw veiligheid en zorgt dit voor een langere levensduur van uw banden.

Als uw schokdempers hun rol niet meer vervullen, is de band verplicht om dit te compenseren en de rol over te nemen die uw schokdempers niet meer vervullen.

Waarom moet men de ventielen vervangen als men de banden vervangt?

De bandventielen zijn eveneens in rubber (of hebben organen in rubber). Hun toestand wordt dus slechter na verloop van tijd (stralen van de zon of de maan, hygrotmetrie,...).

Wij raden u dus aan om uw ventielen te vervangen als u uw banden vervangt.

Het ventiel is een veiligheidsorgaan dat u in staat stelt om uw banden op de juiste druk te houden.

Wanneer moet ik de druk van mijn banden controleren?

Het is zeer belangrijk om de druk van uw banden regelmatig te controleren.

Wij raden u aan om uw druk minimaal om de 3 maanden te controleren.

Een onderdruk van de band veroorzaakt een hoger brandstofverbruik, een snel verlies van controle in een noodsituatie, een vlottende richting, een risico van oververhitting en explosie van de band.

Wat is een geometrie?

Uw bandentrein vooraan geeft de richting van de wagen aan de weg door.

Het is dus belangrijk datr uw 2 wielen goed parallel zijn om deze niet voortijdig te verslijten.

In de loop der jaren zal uw geometrie verslechten. Deze verslechtering heeft te maken met de talrijke schokken die uw banden ondergaan (stoepen, uithollingen,...)

U kunt uw geometrie controleren bij onze talrijke montagepartners.

Dankzij een goede geometrie kunt u veilig rijden en de slijtage van uw banden beperken.

Wat is een aandrijftrein?

De aandrijftrein van uw wagen is het geheel van onderdelen die uw wagen toelaten om zich voort te bewwegen en zich aan te passen aan de trajecten.

De aandrijftrein van een wagen bestaat bijvoorbeeld uit:

  • uw banden.
  • uw remsysteem.
  • uw schokdempers.
  • Uw stuurdriehoek.
  • Uw blaasbalgen.

Wat is een gekoppelde laadindex?

Sommige banden hebben een gekoppelde laadindex.

De 195/70R15 104/102T bijvoorbeeld betekent dat de bestelwagens een dubbele motoras hebben die een hogere lading kunnen dragen.

De 4 banden van de as kunnen dus 4x de last dragen die overeenkomt met de index 102.

Moet men vooraan en achteraan nieuwe banden monteren?

Als u uw banden vervangt, kunt u uw 4 banden vervangen door nieuwe of gecoverde banden.

Als u evenwel slechts 2 banden vervangt, raden we u aan deze 2 nieuwe banden achteraan te monteren.

Dit om meerdere redenen:

  • Als u de controle achteraan verliest, kunt u de richting niet aanpassen. Uw wagen zal dus gemakkelijker een "halve draai" maken of "overkop gaan".
  • De banden vooraan slijten sneller. Het is dus voordeliger om nieuwe banden achteraan te monteren.
  • De voorbanden zijn dus meer onderhevig aan beschadiging (stoten tegen stoepen, uitholingen, weghindernissen).

Wat is een galetteband?

Een galetteband is een noodwiel dat zich in het algemeen in de koffer van de wagen bevindt. Dit noodwiel stelt u in staat om uw weg voor te zetten als u bandenpech hebt en u een lekke band hebt.

Wanneer moet ik mijn banden oppompen?

Wij raden u aan om uw banden minimaal om de 2 maanden op te pompen (de druk aan te passen).

Een goede bandendruk stelt u in staat om:

  • uw banden in goede toestand te houden.
  • Een goed brandstofverbruik te behouden.
  • Veilig te blijven rijden.